نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
623
-
الف
+

تقدیر از«هشت رود» «محمدکاظم کاظمی» در چهلمین دوره جایزه کتاب سال ایران

در بخش شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از «محمدکاظم کاظمی» تجلیل شد.

به گزارش آی فیلم 2، چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری این کشور در تالار وحدت تهران برگزار و از برترین‌ها تجلیل شد.

در بخش شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در رشته های مختلف علمی و ادبی برگزار شده است، از کتاب «هشت رود» اثر «محمدکاظم کاظمی» شاعر و پژوهشگر مهاجر افغانستانی ساکن ایران در بخش پژوهش ادبی تجلیل شد.

کتاب «هشت رود» پیش از این در جشنواره بین المللی شعر فجر شایسته تقدیر شده بود.

«هشت رود» جدیدترین مجموعه نوشته های «محمد کاظم کاظمی» درباره نقد است که در آن کارنامه شعری هشت نفر از شاعران انقلاب اسلامی ایران بررسی شده است‌.

در این کتاب اشعار «زکریا اخلاقی»، «مرتضی امیری اسفندقه»، «ساعد باقری»، «یوسفعلی میرشکاک»، «سهیل محمودی»، «محمدرضا عبدالملکیان» و «قادر طهماسبی» نقد و بررسی شده است.

لازم به ذکر است «محمدکاظم کاظمی» متولد سال 1346 خورشیدی در هرات شاعر و نویسنده سرشناس افغانستانی است.

کاظمی در سال 1354 به کابل کوچ کرد و تا سال آخر لیسه در کابل درس خواند. در سال 1363 به ایران آمد و مدرک کارشناسی خود را در رشته انجینیری عمران از دانشگاه فردوسی مشهد گرفت.

 از سال 1365 فعالیت‌های ادبی‌اش را آغاز کرد و در سال 1367 به عضویت گروه شعر حوزه هنری مشهد درآمد و در سال 1369 به انجمن شاعران انقلاب اسلامی افغانستان پیوست و انتشار مثنوی «بازگشت» او در سال 1370 بر شهرت او افزود.

این هنرمند افغانستانی افزون‌ بر سرایش شعر، در زمینه‌ آموزش شعر، برگزاری محافل ادبی مهاجران افغانستانی در ایران، انتشار نقدها و مقالاتی در مطبوعات، تألیف و ویرایش کتاب‌هایی در زمینۀ زبان و ادبیات فارسی فعالیت کرده‌ است.

کاظمی عضو گروه علمی برون‌مرزی فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ایران است و در سال 1395 به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنوارۀ شعر فجر انتخاب شد و خود نیز برگزیده نخستین دور جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش فارسی‌ زبانان بوده است.

م ا / ح ح

نظر شما
ارسال نظر